Umístit bod:
Doba jednání: | |
---|---|
Přítomno: | 14 členů zastupitelstva města |
Omluveni: | Helena Boglis |
Neomluveni: | |
Předsedající: | Ing. Jana Murová |
Zapisovatel*: | Mgr. Barbara Solawová, Ing. Marek Michalica |
Ověřovatelé zápisu*: | Iveta Michnová Ing. Petr Křištof |
1 Zahájení |
Starostka města informovala přítomné o tom, že bude pořizován audiovizuální záznam dnešního jednání zastupitelstva, který je pořizován za účelem pro pozdější vyhotovení zápisu, a že přítomní mají právo sdělit námitku proti takovému zpracování záznamu, ve smyslu čl. 21 odst. 1 obecného nařízení o ochraně osobních údajů (tzv. GDPR).
Poté starostka města zahájila zasedání zastupitelstva města. Sdělila, že jednání bylo řádně vyhlášeno a svoláno v souladu se čl. 3 jednacího řádu zastupitelstva města Město Albrechtice dne 22.11.2023. Dále konstatovala, že jednání je podle prezenční listiny přítomna nadpoloviční většina členů zastupitelstva města a jednání je tedy usnášeníschopné.
Při zahájení přítomno 13 členů zastupitelstva města (nepřítomen pan Hýža a paní Boglis).
2 Schválení programu |
Starostka města přednesla navržený program jednání 8. zasedání zastupitelstva města.
1. Zahájení
2. Schválení programu
3. Určení zapisovatele, volba návrhové komise, ověřovatelů zápisu a zpráva o plnění usnesení předchozího zasedání zastupitelstva
3.1. Určení zapisovatele
3.2. Volba návrhové komise, ověřovatelů zápisu
3.3. Zpráva o plnění usnesení předchozího zasedání zastupitelstva
4. Zápis předchozího zasedání zastupitelstva města
5. Odpovědi na obdržené dotazy občanů
6. Obecně závazné vyhlášky, na pořadu projednávání od 17.00 hodin
6.1. Obecně závazná vyhláška města Město Albrechtice o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství
6.2. Obecně závazná vyhláška města o místním poplatku za užívání veřejného prostranství
6.3. Obecně závazná vyhláška města Město Albrechtice o místním poplatku ze psů
7. Finanční
7.1. Návratná finanční výpomoc ZŠ Město Albrechtice na realizaci projektu
7.2. Rozpočtová opatření na vědomí, schválení
7.3. Změna plánu doplňkové činnosti
7.4. Převedení služby kabelové televize do doplňkové činnosti
7.5. Zpráva výborů zastupitelstva
7.6. Rozpočet města Město Albrechtice roku 2024
7.7. Plán doplňkové činnosti roku 2024
7.8. Střednědobý výhled rozpočtu na období 2025 - 2026
7.9. Finanční dar na stavbu domovní čistírny odpadních vod
7.10. Splátkový kalendář se SFŽP ČR
7.11. Dohoda o uznání závazku a způsobu jeho úhrady
7.12. Zmocnění Rady města k provádění rozpočtových opatření
7.13. Návrhy zastupitele Marka Juráně
8. Pozemky
8.1. Směna pozemků v k.ú. Linhartovy
8.2. Prodej pozemku p.č. 1152/91, k.ú. Česká Ves u Města Albrechtic
8.3. Bezúplatný převod do majetku města
8.4. Lázeňská 2
9. Cykloútulny
10. Termíny zasedání zastupitelstva v roce 2024
11. Informace o podaných žádostech o dotace
a dotázala se, zda má někdo ze zastupitelů návrh na změnu programu.
Pan Veselý navrhl doplnění bodu diskuze a různé do programu jednání a vznesl dotaz, proč je u bodu 6. uveden čas 17:00 hodin. Starostka odpověděla, že důvodem měl být příjezd pana Staňky, který však nakonec nedorazil.
Paní Juráňová požádala, aby byl bod odpady zařazen jako samostatný bod do programu jednání.
Paní Metzlová navrhla jako bod 8. bod - pan Růžička a jeho ověřené zdroje informací.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu Zdeňka Veselého na změnu programu.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu Zuzany Juráňové na změnu programu.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu Lenky Metzlové na změnu programu.
Starostka nechala hlasovat o původní návrhu programu.
Starostka města vyhlásila patnácti minutovou přestávku.
Během přestávky se na jednání dostavil Jaroslav Hýža, zasedání zastupitelstva pokračuje se čtrnácti přítomnými členy.
Po skončení přestávky se zastupitelstvo dohodlo na opakování hlasování o navržených usneseních k programu 8. zasedání Zastupitelstva města Město Albrechtice. Pro jistotu ve schvalování programu se usneslo revokovat všechna dosud uskutečněná hlasování k návrhům usnesení k programu 7. zasedání Zastupitelstva města Město Albrechtice.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu Zdeňka Veselého na změnu programu.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu Zuzany Juráňové na změnu programu.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu Lenky Metzlové na změnu programu.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu programu tak, jak byl připraven a v úvodu přednesen.
3.1 Určení zapisovatele |
Starostka města určila zapisovatele tohoto zasedání zastupitelstva města paní Solawovou dle pořízeného videozáznamu a pana Michalicu.
3.2 Volba návrhové komise, ověřovatelů zápisu |
Volba návrhové komise, ověřovatelů zápisu.
Starostka města navrhla návrhovou komisi ve složení pan Růžička, Šafránek, Herodek.
Bylo ověřeno, zda navržení zastupitelé souhlasí. Pan Herodek nesouhlasil.
Starostka navrhla návrhovou komisi ve složení pan Růžička, Šafránek a Špalek. Navržení souhlasili.
Starostka navrhla ověřovatele zápisu paní Michnovou a pana Křištofa.
Bylo ověřeno, zda navržení zastupitelé souhlasí.
3.3 Zpráva o plnění usnesení předchozího zasedání zastupitelstva |
Starostka města přednesla zprávu o plnění usnesení předchozího zasedání zastupitelstva města.
4 Zápis předchozího zasedání zastupitelstva města |
Ověřovateli zápisu předchozího veřejného zasedání zastupitelstva města konaného dne 27. 9. 2023 byli zvoleni paní Boglis a pan Veselý. Ověřovatelka zápisu, paní Boglis, zápis ověřila, ověřovatel zápisu, pan Veselý, zápis neověřil a zaslal námitky k zápisu. Námitky spolu se zápisem zaslal městský úřad zastupitelům.
Zastupitelstvu je předloženo rozhodnutí o námitkách proti zápisu a schválení zápisu 7. zasedání zastupitelstva.
Usnesením č. 23/23R/30a Rada města Město Albrechtice doporučila neschválit námitky p. Veselého proti zápisu a schválit zápis 7. zasedání zastupitelstva města.
Pan Veselý uvedl, že nepředložil námitky, ale požadavek na doplnění zápisu. Dále uvedl, že ke dni 29. 11. 2023 nedostal odpověď, že doplnění zápisu nebude akceptováno.
Pan tajemník reagoval s tím, že pan Veselý byl emailem vyrozuměn s postupem městského úřadu.
Paní Juráňová vyjádřila svůj názor na postup, který by měl následovat v případě, že ověřovatel zápisu odmítne zápis ověřit.
Pan tajemník oponoval s tím, že dle jednacího řádu má být v zápise uvedeno stručné vystoupení řečníků, nikoliv doslovné citace, které pan Veselý požadoval doplnit.
Pan Juráň uvedl, že když byl ověřovatelem zápisu on, byla provedena úprava a zápis mohl být podepsán a dotázal se, proč se nyní postupuje jinak.
Starostka uvedla, že připomínky měly zcela odlišný charakter, šlo o stručný výtah, nikoliv o doslovné citace.
Pan Veselý uvedl, že očekával zaslání odpovědi s tím, že jeho připomínky nebudou akceptovány. V tomto případě by zápis neověřil.
Starostka nechala hlasovat o schválení původního zápisu.
5 Odpovědi na zaslané dotazy občanů |
Budou zodpovězeny dotazy občanů zaslané ve lhůtě podle jednacího řádu zastupitelstva do sedmi dnů před zasedáním zastupitelstva.
Dotazy na zastupitelstvo města přišly od tří občanů.
Občanka Maderová se táže:
1. Prosím o informaci, z jakého důvodu bylo přerušeno zaznamenávání a následné uveřejňování videozáznamu zasedání zastupitelstva. Máme naději, že dojde k obnově? Eventuálně uvažujete alespoň o online přenosu?
Starostka odpověděla s tím, že vysílání videozáznamu bylo ukončeno na základě rozhodnutí zastupitelstva (změna jednacího řádu), a to proto, aby se uklidnila situace a zbytečně se nevytvářely kauzy, jako na současném sociálním prostoru.
Připomínka paní Maderové: Je možné nějakým způsobem zapracovat na informovanosti občanů? Například participativní rozpočet - účast kolem 200 hlasujících . Teď vybujela kauza odpady - mám informace - nemám dohady.
Starostka odpověděla, že doporučuje sledovat pouze oficiální informační kanály města nikoliv manipulativní facebookové profily, případně přijít se zeptat na městský úřad, kde bude každému vše vysvětleno, objasněno.
Pan Maderová reagovala na odpovědi paní starostky a poprosila ještě jednou členy zastupitelstva, aby popřemýšleli o audiovizuálních záznamech ze zasedání, aby si každý občan mohl udělat svůj vlastní obrázek o projednávaných skutečnostech.
Paní Juráňová navrhla, aby byl obnoven audiovizuální záznam ze zasedání zastupitelstva a byl uveřejněn na stránkách města, Youtube a kabelové televizi.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu paní Juráňové.
Starostka přednesla dotaz občanky Rollerové.
1. Žádám též o doplnění údajů týkajících se nákladů na recyklaci včetně nákladů na poradenské služby, provoz systému, včetně pytlů ( a jejich množstevní podíl ve sváženém tříděném odpadu) a dalších souvisejících nákladů na listopadovém zastupitelstvu. Z materiálů na FB stránkách nemohu zjistit všechny podklady pro vytvoření objektivního názoru na věc.
Starostka odpověděla, že se jedná o povinně zveřejňované informace, které lze najít na webových stránkách v sekci informace - odpady - odpadové hospodářství.
Občan Roller reagoval s tím, že by uvítal a požaduje zaslání tabulky dle vzoru, který občanka Rollerová doručila po vzoru města Krnov spolu s dotazem. Pan Roller informoval zastupitelé o skutečnosti, že zaslal reklamaci společnosti Moje odpadky ohledně nezapočítání vytříděných pytlů, přestože byl řádně zaevidován. Dále uvedl, že mu byly uděleny mínusové body za to, že pravidelně nenavštěvuje stránku Moje odpadky. Také uvedl, že dosud neobdržel jasnou odpověď od společnosti Moje odpadky.
Starostka ubezpečila, že paní Rollerové odpoví. Ve věci reklamace starostka přislíbila, že zajistí řádnou odpověď. Dále reagovala na to, že není možné, aby byl občanovi udělen mínusový bod za nenavštěvování stránky Moje odpadky a řekla, že zjistí, o co se jedná.
Pan Veselý se dotázal, kolik ročně stojí plastové pytle do kterých je tříděn plast. Starostka uvedla, že to neví. Dále uvedla, že tuto informaci přesně zjistí.
Další dotazy zaslala paní Juráňová. Starostka uvedla, že dotazů bylo zasláno 32, z tohoto důvodu se rada města rozhodla, že dotazy postoupí jednotlivým vedoucím odborů, kteří připraví odpověď . O odpovědích bude paní Juráňová (i veřejnost) informována na webových stránkách města, popř. dalších komunikačních kanálech.
Paní Juráňová s tímto nesouhlasila a požadovala odpověď, kam byly přesunuty kontejnery a kdo rozhodl o jejich přemístění.
Starostka odpověděla, že kontejnery z hnízd byly přemístěny zejména k panelovým domům, aby mohly být jednotlivé domácnosti přiřazeny ke konkrétnímu kontejneru. A to proto, aby měli lidé z panelových domů možnost získat ekobody, a aby nemuseli platit v roce 2025 vysoké částky. Dále uvedla, že byli zařazeni automaticky, a to proto, že se v průběhu roku 2023 k hnízdům téměř nikdo nepřihlásil. Starostka uvedla, že si občan může zvolit jakýkoliv kontejner. Důvodem je, aby to měli občané komfortnější, a aby bylo zajištěno, že ti co třídí získají ekobody.
Paní Juráňová se zeptala, kdo určil, kam se kontejnery přesunou, načež starostka odpověděla, že k tomuto rozhodnutí došlo po konzultaci s vedoucí sběrného dvora paní Mrkvovou.
Paní Juráňová vyjádřila nesouhlas s přestěhováním kontejnerů a s narušením zavedeného fungujícího systémů hnízd.
Starostka uvedla, že místa hnízd nikdy nikdo neschvaloval. Dále uvedla, že v současné době je odpad svážen přímo od domácností. Důvodem zrušení hnízd je to, že po roce fungování systémů vyšlo najevo, že 85 % občanů se nezaevidovalo do žádného hnízda, a tím pádem ačkoliv třídili, tak nemohli získat žádnou slevu. Proto byly jednotlivé kontejnery přiřazeny k jednotlivým vchodům a lidé k nim byly automaticky přiřazeny. Dále uvedla, že pokud občan nechce praktikovat pytlové třídění plastu a papíru, může se přiřadit k jakémukoliv kontejneru a plasty odnášet tam. Starostka podotkla, že v Moravskoslezském kraji jsme jedničkou ve třídění odpadu.
Pan Veselý se dotázal pana Špalka, kdo rozhodl o odvezení kontejnerů. Dále pan Veselý požaduje odpověď na zaslané dotazy paní Juráňové a uvedl, že pokud tomu tak nebude, jednací řád tak nebude dodržen. Totéž uvedla paní Juráňová.
Pan Špalek zopakoval odpověď paní starostky - na dotazy, na které bylo možné odpovědět bylo odpovězeno a na dotazy, které je potřeba připravit a zpracovat (s právníkem, s vedoucími jednotlivých odborů) bude občanům odpovězeno do 30 dnů. Odpovědi budou zveřejněny na webových stránkách města.
Pan Veselý znovu požadoval po panu Špalkovi odpověď na dotaz, kdo rozhodl o přemístění kontejnerů, načež pan Špalek uvedl, že se schůzky, na které bylo o tomto rozhodnuto nezúčastnil.
Paní Juráňová přečetla zaslané dotazy, na které má vedení města připravit odpověď, a ty následně zveřejnit. Dále vznesla dotaz, zda mají tedy občané do příště vůbec dotazy posílat. Starostka reagovala s tím, že odpovědi připravuje rada města a pokud jich je 32 a jsou rozsáhlé, není v moci rady na všechny připravit odpovědi. Rada proto pověřila vedoucí odborů ve spolupráci s právním zástupcem jejich zpracováním, následně budou zveřejněny.
Pan Veselý vyzval pana Růžičku, aby odpověděl na dotaz, kdo nechal odstranit zveřejněné videozáznamy ze zasedání zastupitelstva z Youtube kanálu. Pan Růžička uvedl, že on to nebyl, a že neví, kdo je odstranil.
Pan Veselý vznesl návrh na usnesení o navrácení nádob na tříděný plast a papír na původní místa.
Občanka Veselá vyjádřila svůj nesouhlas s přemístěním nádob na tříděný odpad a uvedla, že ji osobně bylo třídění značně zkomplikováno.
Občan Roller navrhl vytvoření mapky, v níž budou vyznačena místa, kde se nově nacházejí kontejnery. Dále zkritizoval informovanost ohledně tohoto přemístění kontejnerů.
Starostka uvedla, že mapka je ve fázi přípravy. Dále uvedla, že občané, kteří nechtějí třídit do pytlů, mohou plasty vhazovat do přiřazeného kontejneru.
Starostka uvedla, že pytlový svoz je levnější, protože je rychlejší než svážení popelnic. Dále uvedla, že město připravuje žádost o dotaci na pořízení popelnic na separovaný odpad a občané pak budou moci požádat o přidělení popelnic, kterou následně dostanou. K tomuto dojde až v případě získání dotace.
Starostka zahájila hlasování.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu Zdeňka Veselého.
6.1 Obecně závazná vyhláška města Město Albrechtice o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství |
Podklad pro stanovení poplatků za odpady 2024
Počet chalup – 358, tj. 358 poplatníků.
Bytový dům má 777 stanovišť, tj. 1101 poplatníků.
Rodinný dům má 816 stanovišť, tj. 2139 poplatníků.
Poplatníci v průběhu roku 2023 získali 33 455,52 ekobodů. Největší počet získaných ekobodů 90,18 na osobu v domácnosti.
Odměna za vytříděnost:
|
2022 |
1. Pololetí 2023 |
Elektrowin |
64 442,18 Kč |
17 042,85 Kč |
Ekokom |
481 891,98 Kč |
292 771,03 Kč |
|
546 334,16 Kč |
309 813,88 Kč |
Příjem z prodeje druhotných surovin:
|
2022 |
1. Pololetí 2023 |
Plasty |
|
6 200,00 Kč |
Papír |
82 320,50 Kč |
16 530,00 Kč |
Ostatní |
261 940,00 Kč |
110 981,00 Kč |
344 260,50 Kč |
133 711,00 Kč |
Fakturace SMOLO |
2022 |
1. pololetí 2023 |
leden |
271 155,43 Kč |
270 173,90 Kč |
únor |
254 365,20 Kč |
248 513,38 Kč |
březen |
289 842,22 Kč |
286 513,38 Kč |
duben |
262 007,83 Kč |
202 243,06 Kč |
květen |
279 324,21 Kč |
320 153,97 Kč |
červen |
221 989,52 Kč |
188 888,25 Kč |
červenec |
273 433,10 Kč |
|
srpen |
292 989,05 Kč |
|
září |
273 075,46 Kč |
|
říjen |
237 757,45 Kč |
|
listopad |
224 604,11 Kč |
|
prosinec |
209 004,69 Kč |
|
3 089 548,27 Kč |
1 516 485,94 Kč |
Fakturace Marius Pedersen a.s. |
2022 |
1. pololetí 2023 |
leden |
92 343,61 Kč |
68 776,82 Kč |
únor |
90 805,98 Kč |
31 816,56 Kč |
březen |
42 400,05 Kč |
35 195,70 Kč |
duben |
63 662,03 Kč |
12 406,38 Kč |
květen |
49 502,75 Kč |
118 282,16 Kč |
červen |
91 011,21 Kč |
82 263,00 Kč |
červenec |
64 818,27 Kč |
|
srpen |
94 252,18 Kč |
|
září |
52 621,03 Kč |
|
říjen |
35 844,05 Kč |
|
listopad |
48 971,34 Kč |
|
prosinec |
18 337,00 Kč |
|
744 569,50 Kč |
348 740,62 Kč |
Kalkulace bioodpadu (BRKO):
Stávající složení ceny za MH:
Materiál (PHM) |
343,00 |
Mzda |
603,00 |
Odpis traktoru |
41,51 |
Odpis homogenizéru |
39,44 |
1026,96 |
Při délce jednoho svozu 4 dny za svoz (1. pololetí roku 2023 se bioodpad svážel traktorem s homogenizérem), svoz 7 měsíců za rok je náklad za tento svoz za rok ve výši 460 076,40 Kč.
Za období poloviny roku činí částka 230 038,20 Kč.
SHRNUTÍ:
2022 |
Výnosy |
Náklady |
Elektrowin |
64 442,18 Kč |
|
Ekokom |
481 891,98 Kč |
|
Papír |
0 |
|
Plasty |
82 320,50 Kč |
|
Ostatní |
261 940,00 Kč |
|
SMOLO |
|
3 089 548,27 Kč |
Marius Pedersen |
|
744 569,50 Kč |
BRKO |
|
460 076,40 Kč |
|
890 594,66 Kč |
3 834 117,77 Kč |
2 943 523,11 Kč |
||
|
|
|
1. pololetí 2023 |
Výnosy |
Náklady |
Elektrowin |
17 042,85 Kč |
|
Ekokom |
292 771,03 Kč |
|
Papír |
6 200,00 Kč |
|
Plasty |
16 530,00 Kč |
|
Ostatní |
110 981,00 Kč |
|
SMOLO |
|
1 516 485,94 Kč |
Marius Pedersen |
|
348 740,62 Kč |
BRKO |
|
230 038,20 Kč |
|
443 524,88 Kč |
2 095 264,76 Kč |
1 651 739,88 Kč |
NÁVRH:
Město Město Albrechtice má 3598 poplatníků.
33 455,52 ekobodů, ve vyhlášce je schválena úleva 3,50 Kč za ekobod na rok 2023 = 117 094,32 Kč za všechny ekobody.
Pro domácnost, která má nasbíraných nejvíce ekobodů, bude činit úleva na člena 315,63 Kč.
Návrh:
Stanovit poplatek na 600 Kč/poplatníka.
Poplatky |
Počet |
Sazba |
Celkem |
Chalupáři |
358,00 |
600,00 Kč |
214 800,00 Kč |
Bytový dům |
1 101,00 |
600,00 Kč |
660 600,00 Kč |
Rodinný dům |
2 139,00 |
600,00 Kč |
1 283 400,00 Kč |
2 158 800,00 Kč |
Úleva za ekobody - 117 094,32 Kč
Předpokládané náklady dle roku 2023 - 3 303 479,76 Kč
DOPLATEK MĚSTA NA ODPADY 1 261 774,08 Kč
Tyto náklady nezahrnují plánovanou úsporu na svozu bioodpadu kukavozem, evidenci nádob, vážení kukavozu, zvýšení vytříděnosti separovaného odpadu občany, zapojení podnikatelských subjektů do odpadového hospodářství města. Tyto ekonomické dopady budou viditelné až při stanovení poplatku za odpady na rok 2025.
Rada města doporučila Zastupitelstvu města Město Albrechtice schválit předloženou obecně závaznou vyhlášku; usnesení č. 23/23R/20a.
Paní Juráňová poprosila o doplnění vyúčtování o několik dalších položek, které s odpady souvisí. Dále se dotázala, co bude následovat v případě, že se některý z kontejnerů naplní do čtyř dnů, načež starostka uvedla, že je město schopno zajistit jeho vyprázdnění. V této souvislosti zmínila, že byla podána objednávka na dodání dalších kontejnerů.
Paní Juráňová uvedla, že není dodržena docházková vzdálenost od domovů ke kontejnerům, a také se dotázala, zda je počet kontejnerů na plast a papír stejný nebo došlo ke snížení počtu kontejnerů.
Starostka reagovala s tím, že počet byl ještě naopak navýšen, protože předtím došlo k nakoupení dalších kontejnerů. Dále uvedla, že na základě poptávky o umístění kontejnerů v Opavici, Linhartovech byly kontejnery umístěny, avšak následně se ozvalo několik občanů s tím, že si tam kontejnery nepřejí.
Starostka následně vysvětlila problém s tím, že část občanů kontejner požaduje a druhá část nikoliv. Dále vysvětlila problém se zneužíváním kontejnerů v blízkosti dojezdu, a to podnikateli, cizími občany atd. Starostka také uvedla, že dalším důvodem odstranění kontejnerů byla skutečnost, že více než 85 % občanů nedosáhlo za rok 2023 na slevu, a to i přesto, že třídí. Hnízda byla rozčleněna tak, aby to měli občané blíže, a aby se co největší počet obyvatel do tohoto systému zapojil.
Paní Juráňová upozornila na studii odpadového hospodářství, v níž je uvedeno, že docházková vzdálenost ke kontejnerům je dobrá a dotázala se, zda je v tom případě studie špatná, když bylo rozhodnuto jinak.
Starostka reagovala s tím, že studie neřeší to, zda je efektivnější docházková vzdálenost nebo svoz pytlů od domů.
Paní Juráňová se dotázala, co sváží firma Marius Pedersen. Starostka reagovala s tím, že od 1.8. tato firma nesváží, sváží pouze firma SMOLO. Marius Pedersen předtím svážela velkoobjemový odpad ze sběrného dvora. Dále uvedla, že co se týče velkoobjemového odpadu a stavební suti, ten bude skladován naproti sběrného dvora. Jakmile bude dosaženo velkého množství, bude suť nadrcena a dále využívána jako recyklovaný stavební odpad.
Starostka podrobně vysvětlila všem přítomným, že primární je odpad tvořit co nejméně a co nejméně přistavovat popelnice s komunálním odpadem ke svozu. Uvedla, že počet komunálního odpadu na občana se musí rok od roku snižovat. Dále vysvětlila, že čím více budeme tvořit komunálního odpadu, tím větší budou poplatky za uložení na skládce, které se mají v následujících letech rapidně zvyšovat, jako poplatek státu. Starostka objasnila, že čím méně bude občan přistavovat popelnici na komunální odpad, tím více získá ekobodů, čím více občan vytřídí odpadu, tím méně vytvoří komunálního odpadu a tím méně bude platit.
Také uvedla, že je důležité třídit adresně, aby bylo vidět, jak se která domácnost chová. Dále upozornila na náklady stoupající vlivem inflace, růstu cen apod. a upozornila, že celkové náklady na odpady příští rok nemusí být takové jako jsou nyní. Mohou být vyšší, a to i přesto, že odpadu bude méně. Starostka upozornila, že tímto může dojít k nutnosti zvýšit poplatek za odpady. Zároveň však uvedla, že není žádoucí zvyšovat poplatek právě těm domácnostem, které poctivě třídí, proto je nutná evidence, aby bylo jasné, kdo a jak třídí. Starostka dále upozornila, že není žádoucí zatěžovat občany dalšími platbami a toho lze dosáhnout pouze minimalizací komunálního odpadu, maximalizací třídění odpadu a motivováním občanů ke třídění tím, že dostanou slevu.
Paní Metzlová vyjádřila názor, že jako občan není motivována k tomu, aby štítkovala pytle a vznesla dotaz, zda město neuvažuje o vážení popelnic se směsným odpadem, aby bylo jasné, kolik domácnost směsného odpadu vyprodukuje.
Starostka uvedla, že dle specialisty na odpadové hospodářství je systém vážení popelnic již zastaralý, nemá efektivitu a následně vysvětlila důvody.
Paní Metzlová nesouhlasila s tvrzením, že jde o zastaralý systém, naopak uvedla, že jde o nový trend, který bude motivovat občany vytvářet co nejméně směsného odpadu a tím pádem k získání slevy.
Paní Juráňová uvedla, že tento systém nemá smysl a pokud nepůjde město jednoduchou cestou, tak na celé věci k žádným změnám nedojde.
Pan Herodek vznesl dotaz ohledně ekobodů a dotázal se, odkud se berou peníze za ekobody a kdo je vyplácí.
Starostka odpověděla, že peníze jdou z města. Dále uvedla, že každý občan bude mít předpis poplatků a každý v jiné výši, a to dle toho, jak a v jaké míře třídí odpad.
Pan Herodek vyjádřil své znepokojení ve smyslu, že on jako zastupitel nevěděl o přemisťování kontejnerů, rovněž nesouhlasí s plněním pytlů a vytvářením tak dalšího odpadu. Uvedl, že nesouhlasí s neustálým prosazování systému MESOH, jehož význam a smysl mu nikdo neobjasnil.
Starostka reagovala a podotkla, že v systému jsou evidování všichni automaticky.
Paní Metzlová se dotázala, zda se slevy budou vztahovat na jednu domácnost nebo na každého člena domácnosti.
Starostka reagovala s tím, že počet ekobodů, které má jedna domácnost se vydělí počtem členů v domácnosti a uvedla příklad (40 nasbíraných bodů děleno 4 členové domácnosti = 10 bodů pro každého člena domácnosti - tím dojde ke snížení poplatku za odpady pro každého člena domácnosti). Starostka doplnila, že maximální sleva je ve výši 70 % z ceny poplatku, to je 420 Kč na občana.
Proběhla diskuze mezi panem Špalkem, paní Juráňovou a starostkou týkající se slevy. Pan Špalek citoval informace přímo ze svého odpadového účtu a uvedl, že on v roce 2023 uspořil nasbíráním ekobodů slevu ve výši 420 Kč na osobu z poplatků 600 Kč, tudíž v následujícím roce bude on jako osoba platit poplatek za odpady ve výši 180 Kč na osobu.
Pan Veselý vyjádřil názor, že se jedná o náročný administrativní systém, který se ukázal být neefektivní. Dále uvedl, že zrušením kontejnerů došlo k přinucení občanů k třídění do pytlů, ačkoliv předtím měli možnost třídit do kontejnerů. Dle pana Veselého tak dochází z rozdělování občanů na ty, kteří třídí do pytlů a štítkují a na ty, kteří neštítkují, ačkoliv třídí odpad. Pan Veselý je pro to, aby byly kontejnery navráceny na původní místa, a aby se každý občan rozhodl zda bude třídit do kontejneru nebo do pytlů.
Paní Metzlová se zeptala, jakým způsobem má poplatník nahlásit nárok na slevu.
Starostka reagovala s tím, že každý občan je do systému zapojený, a zapojením je uplatněný nárok na slevu. Dále uvedla, že občan musí dle zákona nahlásit osvobození od poplatku vymezené dle pravidel MESOHU.
Občan Knapp nesouhlasil s postupem, jakým vedení města v této věci jedná a sděluje informace občanům.
Občanka Maderová se dotázala na podrobnosti ohledně přistavování popelnic, což starostka vysvětlila.
Občanka Veselá se znovu dotázala, kdo nařídil odebrání popelnic, načež místostarosta Gross uvedl, že se na rozhodnutí podílelo více osob.
Občan Roller se dotázal na možnost obnovení sběrných hnízd u koupaliště, načež starostka uvedla, že možné to je, ale na jiném místě než bylo dosud. Důvodem je časté vytahování popelnic z řeky. Starostka uvedla, že je ochotná se pobavit s dalšími občany žijícími v této části a najít řešení, kde mohou popelnice být umístěny.
Pan Švec se dotázal, zda je možné někde umístit kontejner s automatickou čtečkou. Starostka uvedla, že nad tímto zkusí popřemýšlet, ale s tím, že nemůže být umístěn u hlavní cesty.
V 18:24 starostka města vyhlásila cca patnácti minutovou přestávku.
Pokračování po skončení přestávky, od 18:37.
6.2 Obecně závazná vyhláška města o místním poplatku za užívání veřejného prostranství |
Nedochází k zásadní změně vyhlášky o místním poplatku za užívání veřejného prostranství. Pouze dochází k aktualizaci dle platné legislativy. Sazba poplatku, osvobození i výčet veřejných prostranství, kterých se zpoplatnění týká (viz. příloha OZV) zůstávají stejné jako v roce 2023.
Rada města doporučila Zastupitelstvu města Město Albrechtice schválit předloženou obecně závaznou vyhlášku; usnesení č. 23/23R/20b.
6.3 Obecně závazná vyhláška města Město Albrechtice o místním poplatku ze psů |
Nedochází k zásadní změně vyhlášky o místním poplatku ze psů. Pouze dochází k aktualizaci dle platné legislativy. Sazba poplatku, splatnost, osvobození a úlevy zůstávají stejné jako v roce 2023.
Rada města doporučila Zastupitelstvu města Město Albrechtice schválit předloženou obecně závaznou vyhlášku; usnesení č. 23/23R/20c.
Pan Herodek se dotázal, jakým způsobem bude probíhat oznámení uhynutí psa úřadu.
Starostka odpověděla, že by měl doručit potvrzení od veterináře. Uvedla, že vyhláška toto neřeší, takto je to dle zákona.
Tajemník uvedl, že v OZV se nesmí citovat zákony, proto to tam není uvedeno.
7.1 Návratná finanční výpomoc ZŠ Město Albrechtice na realizaci projektu |
Zastupitelstvu města je předkládán ke schválení návrh na poskytnutí návratné finanční výpomoci právnické osobě z rozpočtu zřizovatele Města Město Albrechtice jako poskytovatele pro Základní školu Město Albrechtice, okres Bruntál jako příjemce.
Předmětem návratné finanční výpomoci je poskytnout příjemci finanční prostředky na úhradu nákladů spojených s realizací projektu „Modernizace, vybavení multimediální učebny a zajištění konektivity v ZŠ Město Albrechtice“ v maximální výši 6.511.427,- Kč. Tento projekt je spolufinancován z prostředků Evropské unie a z prostředků státního rozpočtu v celkové výši 5.860.284,- Kč. Navrženou smlouvou je rovněž ujednáno, že Městu Město Albrechtice budou vráceny prostředky ve výši přijaté dotace, tedy ve výši 5.860.284,- Kč. Rozdíl mezi poskytnutými a vrácenými prostředky činí 10 % a slouží k úhradě vlastního podílu k poskytnuté dotaci. Prostředky budou uvolňovány postupně na základě zaslané faktury. Souhlas s předfinancováním projektu i s financováním spoluúčasti ve výši 10 % byl schválen v Radě města dne 5.9.2022 usnesením č. 22/72R/4.
Rada města doporučila Zastupitelstvu města Město Albrechtice schválit uzavření smlouvy o návratné finanční výpomoci; usnesení č. 23/23R/30d.
7.2 Rozpočtová opatření na vědomí, schválení |
Rozpočtová opatření na vědomí
Na základě změn ve výdajích města došlo k úpravě rozpočtu, a to rozpočtovou změnou č. 15/2023. Úprava se týká schváleného rozpočtu, a to v oblasti výdajů a financování. Ve výdajové části rozpočtu došlo k navýšení rozpočtu u veřejné silniční dopravy na Studii koncepčního řešení autobusového stanoviště, dále došlo k navýšení rozpočtu na Zámku Linhartovy na návrh informační recepce a části 2. NP a dále k navýšení rozpočtu oddílu Ostatní sportovní činnosti na zpracování vyúčtování projektů a na nákup věcných darů na sportovní akce. Zvýšené výdaje jsou kryty z třídy 8 Financování - přebytek hospodaření z minulých let.
Na základě změn ve výdajích města došlo k úpravě rozpočtu, a to rozpočtovou změnou č. 16/2023. Úprava se týká schváleného rozpočtu, a to v oblasti výdajů a financování. Ve výdajové části rozpočtu došlo k přesunu v rámci schváleného rozpočtu z paragrafu 2219 do paragrafu 6171 na realizaci výměny stávajícího kotle na městském úřadě v rámci úsporných opatření v oblasti energií, dále k přesunu prostředků v rámci Fondu obnovy vodovodů a kanalizací z důvodu rozpočtové čistoty zařazení projektové dokumentace realizované v oblasti vodojemu, k přesunu nevyčerpaných prostředků odboru IT z paragrafu 5311 na paragraf 6171 a k navýšení rozpočtu paragrafu 3745 na rozšíření kamerového systému v parku nad původní plán. Dále došlo k přesunu prostředků na příspěvek na žáky Města Albrechtic navštěvujících ZŠ dle usnesení RM č. 23/21R/2a a k navýšení rozpočtu na finanční dary sportovcům dle usnesení RM č. 23/21R/2f - l. Zvýšené výdaje jsou kryty z třídy 8 Financování - přebytek hospodaření z minulých let.
Pan Veselý se dotázal na cenu Studie koncepčního řešení autobusového stanoviště, načež starostka uvedla, že cena je ve výši 130 000 bez DPH.
Ke schválení rozpočtové opatření č. 17/2023
Na základě změn ve výdajích města dochází k úpravě rozpočtu, a to rozpočtovou změnou č. 17/2023. Úprava se týká schváleného rozpočtu, a to v oblasti příjmů, výdajů a financování.
V příjmové části rozpočtu dochází k úpravě daňových příjmů dle skutečnosti a odhadu do konce roku, dále dochází k úpravám v případě nižších příjmů, dále dochází k zapojování zvýšených příjmů a rovněž dochází k zapojování příjmů z přijatých dotací na obnovu lesních porostů, za zpracování lesních hospodářských plánů a za realizaci projektu Nahoru, dolů a rovněž ke snížení u dotací Zvelebení okolí ZŠ Město Albrechtice a Herní zázemí v parku B. Smetany, z důvodu příjmu doplatků dotací v příštím roce.
Ve výdajové části rozpočtu dochází k přesunu v rámci schváleného rozpočtu z paragrafu 6409 do paragrafu 3319, 3419 a 3429 na poskytnutí finančních darů, dále dochází k zapojení dotace na obnovu lesních porostů, dále dochází k navýšení převodu do fondu obnovy vodovodů a kanalizací, ke snížení výdajové položky u daně z příjmů právnických osob placených obcí a rovněž k vyčlenění částky na předfinancování dotace "Modernizace, vybavení multimediální učebny a zajištění konektivity v ZŠ Město Albrechtice". Rozdíl mezi příjmy a výdaji jsou kryty z třídy 8 Financování - přebytek hospodaření z minulých let.
Pan Veselý se dotázal na informace ohledně položky "investiční transféry přijaté od krajů".
Vedoucí finančního odboru pan Vaňhara odpověděl, že ve smlouvě je dáno, že jsme dostali částku 400 000 Kč, ale v tomto roce jsme dostali 320 000 Kč a těch 80 000 Kč je ve vyúčtování na příští rok.
Paní Juráňová se dotázala na položku služby spojené s pronájmem infokavárny.
Pan Vaňhara reagoval s tím, že se jedná o zálohy na energie.
Paní Juráňová se dotázala, za kolik korun prodala infokavárna propagační materiály města (magnetky atd.). Pan Vaňhara uvedl, že prodali za cenu 26 189 Kč.
7.3 Změna plánu doplňkové činnosti |
Na základě změn v nákladech a výnosech v doplňkové činnosti města dochází ke změně plánu doplňkové činnosti č. 2/2023. Úprava se týká již schváleného plánu, a to v nákladech i ve výnosech.
V nákladech je navýšen plán na nákup ostatních služeb (telefonní poplatky a datové služby, pronájem a umístění věcí pro internet a int. TV, poplatky za internet a servisní služby) a na nákup materiálu pro internetovou televizi a ve výnosech dochází ke snížení výnosů u měsíčních internetových poplatků a instalačních poplatků za připojení internetové televize.
Náklady se zvyšují z částky 1 099 910 Kč na částku 1 143 610 Kč, to je o 43 700 Kč.
Výnosy se snižují z částky 2 038 000 Kč na částku 1 598 000 Kč, to je o 440 000 Kč.
Zisk celkem 454 390 Kč.
7.4 Převedení služby kabelové televize do doplňkové činnosti |
Město Město Albrechtice provozuje internet, internetovou televizi a kabelovou televizi. Do roku 2020, byly všechny tyto činnosti účtovány mimo rozpočet, tedy v hospodářské neboli doplňkové činnosti. Zastupitelstvo na svém 20. zasedání dne 21.10.2020 usnesením č. 20/20Z/4 rozhodlo o změně účtování provozu kabelové televize a tím o převedení do hlavní činnosti od 1.1.2021. Tento krok byl zdůvodňován tím, že kabelová televize zajišťuje informovanost občanů a dále ztrátovostí kabelové televize, kdy hospodářská činnost obce má mít charakter ziskovosti. V hospodářské činnosti zůstalo pouze provozování internetu a internetové televize.
Internet a internetová televize vykazuje každoročně zisk ze své činnosti, proto se její účtování jako hospodářská činnost jeví zcela v pořádku. Provoz kabelové televize je naopak každoročně ve ztrátě, kdy výdaje na její provoz převyšují příjmy.
Od roku 2021 probíhá významná investiční činnost právě na optické síti. Na této síti se provozuje jak kabelová, tak internetová televize a internet.
Vzhledem k tomu, že:
proběhla konzultace s auditní společností (KPMG) a doporučení zastupitelstvu převést kabelovou televizi do hospodářské/doplňkové činnosti a očistit tuto oblast o rozpočtované investice. Investice se prokreslí formou odpisů do doplňkové činnosti, kde bude jak internet, tak i internetová a kabelová televize.
Kabelová televize |
||||
|
2021 |
2022 |
2023 |
Rozpočet 2024 |
Příjmy |
1 304 555,03 |
1 199 982,68 |
1 128 492,00 |
1 000 000,00 |
Výdaje |
1 524 400,42 |
2 221 377,63 |
2 021 123,40 |
1 769 081,00 |
v tom investiční výdaje |
141 570,00 |
752 009,35 |
550 546,62 |
500 000,00 |
Příjmy - výdaje celkové |
-219 845,39 |
-1 021 394,95 |
-892 631,40 |
-769 081,00 |
Příjmy - výdaje bez investic |
-78 275,39 |
-269 385,60 |
-342 084,78 |
-269 081,00 |
Internet a internetová televize |
||||
|
2021 |
2022 |
2023 |
Plán 2024 |
Výnosy |
990 858,18 |
1 341 910,22 |
1 328 785,89 |
2 388 000,00 |
Náklady |
885 396,20 |
967 189,67 |
913 896,47 |
1 517 904,00 |
Výnosy - náklady |
105 461,98 |
374 720,55 |
414 889,42 |
870 096,00 |
Pan Veselý vyjádřil svůj nesouhlas na předchozí přesun služby kabelové televize do hlavní činnosti a uvedl, že s přesunem do doplňkové činnosti souhlasí.
Pan Růžička zdůraznil, že nedojde pouze ke změně trvalých příkazu, ale bude potřeba všem uživatelům změnit také smlouvy.
Starostka uvedla, že kabelovka je a bude stále ztrátová a upřesnila důvody, proč byla kabelovka převedena do hlavní činnosti, kterými byla informovanost občanů.
Paní Juráňová je toho názoru, že město nemusí podnikat s internetem a uvedla, že od toho jsou jiné firmy. Dále vysvětlila, že kabelová televize je velmi dobrá služba pro občany a je toho názoru, že je potřeba hlídat, který náklad je pro kabelovou televizi a který pro internet.
Pan Růžička nesouhlasí se slovy paní Juráňové a uvedl, že internet je levnější než kabelová televize a vysvětlil důvody. Dále uvedl, že vzhledem k tomu, že dodavatelé služeb ( TV NOVA, TV PRIMA) každoročně zdražovali, měla taktéž zdražovat i kabelová televize, nestalo se tak. Také uvedl, že on ani starostka nezavedli internetové služby, ty byly zavedeny již v roce 2009.
Starostka vysvětlila, že například odpady jsou veřejná služba občanům a za toto je odpovědná obec. Internet a kabelová televize není veřejná služba, ale podnikatelská aktivita.
Tajemník upřesnil, že odpady se týkají každého občana obce, kdežto internet a kabelová televize nikoliv.
Proběhla diskuze mezi zastupiteli. Pan Růžička vysvětlil zastupitelům provoz internetu ve městě, informoval o stoupajícím zájmu o internet od města, o spolupráci s telekomunikační společností CETIN.
Pan Švec se dotázal pana Růžičky, zda může město poskytovat internet i ostatním obcím. Pan Růžička reagoval, že ano může, avšak to záleží na zastupitelstvu.
Starostka zmínila, že prozatím probíhá připojení vlastních částí obce a pokud do budoucna bude volná kapacita, může se nad tímto uvažovat.
7.5 Zpráva výborů zastupitelstva |
Předsedové výborů podají zprávu o činnosti finančního a kontrolního výboru zastupitelstva. (Za finanční výbor přednesla zprávu starostka města.)
Pan Veselý uvedl, že by uvítal, aby zápisy byly přílohou podkladů pro zastupitelé. Pan Špalek podotkl, že zápisy má u sebe a po přednesení v zastupitelstvu budou zveřejněny na stránkách města.
Občanka Veselá vyjádřila nesouhlas s tím, že kontrolní výbor vede člen koalice.
7.6 Rozpočet města Město Albrechtice roku 2024 |
Na základě zákona č. 250/2000 Sb., v platném znění par. 11 územně samosprávný celek vypracovává svůj roční rozpočet.
Územní samosprávný celek zveřejní návrh svého rozpočtu po dobu nejméně 15 dnů přede dnem jeho projednávání na zasedání zastupitelstva územního samosprávného celku na své úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Na úřední desce může být návrh rozpočtu zveřejněn v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích rozpočtu v třídění podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby. Připomínky k návrhu rozpočtu mohou občané příslušného územního samosprávného celku uplatnit buď písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění, nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva.
Rozpočet města na rok 2024 byl sestaven dle požadavků a návrhů jednotlivých odborů města. Návrh rozpočtu byl, před schválením v zastupitelstvu města, rovněž projednán ve finančním výboru a se zastupiteli a následně zveřejněn na úřední desce.
Rozpočet je nyní sestaven v tabulkové formě, aby bylo možné ještě doplnit případné návrhy na změnu. Rozpočet je doplněn dalšími přílohami, tak jako minulý rok a to, rozpisy příspěvku pro ZŠ a MŠ, rozpis oprav a investic, rozpisy příjmů a výdajů fondů.
Příjmy – daňové příjmy jsou navýšeny podle aktuální predikce Ministerstva financí se zohledněním předpokládaného ekonomického vývoje. Z dotací je zahrnuta dotace na výkon státní správy, která dle propočtu ze dne 5.10.2023 je ve výši 4 946 500 Kč. Výběr správních a místních poplatků zůstává přibližně ve stejné výši.
Rovněž zde jsou zahrnuty příjmy dalších dotací, které již byly schváleny a na které již byla vydána rozhodnutí v celkové výši 18 165 507 Kč.
Příjmy na rok 2024 jsou rozpočtovány ve výši 123 806 612 Kč.
Výdaje – na investiční výdaje je vyčleněna částka ve výši 83 194 987 Kč – rozpis je v samostatné příloze. Na opravy je počítáno s částkou ve výši 11 173 850 Kč – samostatná příloha, v rezervě na paragrafu 6409 zůstává nerozdělena částka 3 210 000 Kč na další výdaje, které budou v roce 2024. Na finanční podporu spolků v oblasti sportovní, zájmové a kultury je navrhována částka 1 150 000 Kč a na dotace do sociální oblasti je to 1 050 000 Kč. Příspěvky pro naše příspěvkové organizace jsou ve výši 9 200 400 Kč. Dále je zde zahrnuta částka 6 511 427 určená pro Základní školu Město Albrechtice na předfinancování schválené dotace, která by měla být realizována v roce 2024 a v témže roce by měla být rovněž přijata dotace. Dále jsou to dle jednotlivých paragrafů výdaje na zajištění chodu města.
Výdaje na rok 2024 jsou rozpočtovány ve výši 190 911 761 Kč.
Rozpočet bude schvalován jako schodkový, kdy rozdíl mezi příjmy a výdaji bude pokryt přebytkem z minulých let ve výši 67 105 149 Kč, která je tvořena částečně akcemi přesunutými z rozpočtu roku 2023, které nebyly dokončeny a vyfakturovány (55 135 720 Kč) a rovněž je na investice a na obnovu vodovodů a kanalizací použit fond na obnovu vodovodů a kanalizaci ve výši 6 007 188 Kč.
Součásti financování je splátka půjčky SFŽP ČR ve výši 755 528 Kč (půjčka na kanalizaci vilová čtvrť). Toto je jediný úvěr, který jako město splácíme.
Financování je pro rok 2024 ve výši 67 105 149 Kč.
Příjmy + financování = 123 806 612 + 67 105 149 = 190 911 761 Kč
Výdaje 190 911 761 Kč
Příjmy v rozpočtu na rok 2024 činí 123 806 612 Kč, financování 67 105 149 Kč a výdaje na rok 2024 činí 190 911 761 Kč. Rozpočet je přijímán jako schodkový, příjmy jsou nižší než výdaje. Závaznými ukazateli rozpočtu je odvětvové členění (paragrafy).
Město Město Albrechtice poskytuje ze svého rozpočtu neinvestiční transfery do sdružení, ve kterých je členem a neinvestiční příspěvky jiným organizacím.
Pro rok 2024 se jedná o:
příspěvek sdružení I/11 - I/ 57 27 540,00
příspěvek Okresní knihovně Bruntál 100 000,00
příspěvek Euroregion Praděd 23 919,00
Sdružení obcí Osoblažska 68 340,00
příspěvek Svazu obcí a měst 16 276,00
příspěvek sdružení tajemníků 2 500,00
příspěvek Mikroregion Krnovsko 51 255,00
Příspěvek spolku Naše odpadky, z.s. 25 000,00 Kč
Celkem: 314 830,00.
Starostka uvedla, že se uskutečnilo veřejné projednávání rozpočtu města na rok 2024. Vedoucí finančního odboru obdržel dotazy, na které odpoví. Starostka předala slovo panu Vaňharovi.
Vedoucí finančního odboru Vaňhara odpověděl na obdržené dotazy.
1. dotaz - Vyčíslení nákladů na v roce 2023 postavenou část chodníku v Hynčicích (celkovou částku, která byla dodavatelem této stavby městu v roce 2023 fakturována)
Pan Vaňhara odpověděl, že v letošním roce byla ze smlouvy o dílo vykázána částka 2 458 852 Kč.
Pan Veselý se dotázal, kolik firma městu vyfakturovala. Pan Vaňhara odpověděl, že v této částce byly fakturovány stavby, žádná další faktura od této firmy není. Starostka uvedla, že po doladění víceprací, méněprací a návrhu na dodatek obdržíme závěrečnou fakturu. Starostka uvedla, že je možné, že v průběhu prosince bude doručena faktura se splatností 30 dnů a uhrazena bude v lednu 2024.
Paní Juráňová se ujistila, zda je tomu opravdu tak, že jsou nejprve provedeny vícepráce a teprve poté je podepsán dodatek. Starostka uvedla, že ano a doplnila, že komunikace během stavby probíhá mezi firmou a stavebním dozorem.
Paní Metzlová je toho názoru, že nejprve by měl být podepsán dodatek a následně zrealizovány vícepráce.
2. dotaz Stavy účtů města k 31.12.2020, 31.12.2021, 31.12.2022 a k 31.10.2023 (dle jednotlivých účtů u konkrétních bank, u kterých má město účty vedeno).
Pan Vaňhara uvedl tato čísla:
rok 2020: cca 86 321 000 Kč
rok 2021: 51 323 000 Kč
rok 2022: 69 227 000 Kč
a k 31. 10. 2023: 84 232 000 Kč
Pan Švec a Růžička oslovili pana Veselého a připomněli mu jeho tvrzení, že má město deficit ve výši 57 milionů. Pan Růžička konstatoval, že město je naopak v přebytku. Započala diskuze mezi zastupiteli, starostka diskuzi ukončila a znovu předala slovo panu Vaňharovi.
3. dotaz - Vyčíslení přijatých úroků z bankovních účtů města, případně z jiných finančních vkladů (termínovaných vkladů, investic apod.) města, za rok 2021, 2022 a za období 1-10/2023 (tj. úroky inkasované městem z jeho finančního majetku v průběhu uvedených let)
Pan Vaňhara uvedl, tato čísla:
rok 2021: 14 373,60 Kč
rok 2022: 8 719 Kč
rok 2023: 174 024 Kč
Dále uvedl, že nyní má město zřízený spořící účet s úrokovou sazbou 3,68 %, a dále, že má další a zajímavější nabídky.
Pan Veselý vyjádřil svůj názor na to, že město nehospodaří s penězi, které dlouhodobě drží na účtu. Dále doporučil uložení peněz na úrok na spořící účet. Také upozornil na to, zda v posledních letech mohlo město získat na úrocích několik miliónů korun, které mohlo investovat jinak.
Paní Juráňová uvedla, že nerozumí tomu, jak může mít město tak vysoký přebytek.
4. dotaz - Příjmy: strana 2, pol. 4216 - ostatní investiční přijaté transfery ze SR: 3 854 894 Kč, 5 335 823 Kč, 5 234 000 Kč
Pan Vaňhara uvedl:
částka 3 854 894 Kč - jedná se o dotace pro ZŠ na modernizaci vybavení multimediální učebny.
částka 5 335 823 Kč - jedná se dotaci na sociální bydlení Celní 20.
částka 5 234 000 Kč - jedná se o dotaci na spolkové zázemí v Hynčicích.
5. dotaz - Strana 4 - co znamenají položky:
3722 sběr a svoz kom. odp. - 25 000 Kč - pan Vaňhara uvedl, že se jedná o příjmy z prodeje papíru a plastu
3723 - Sběr a svoz ost. odp. 285 000 Kč - pan Vaňhara uvedl: pol. 2111 - jedná se o příjmy sběrného dvoru z prodeje železa a oceli, příjmy za uložení stavební sutě a příjem za dopravu a přistavení kontejneru apod.
pol. 2133 – jedná se o poplatky za pronájem movitých věcí (pivní set – stůl + lavice, párty stan, stánek apod.)
3725 využívání a zneškodňování komunálních odpadů - 525 000 Kč - pan Vaňhara uvedl, že se jedná o odměny za zpětný odběr elektrozařízení a za třídění odpadu (ELEKTROWIN, EKO-KOM)
3726 dtto ostatních odpadů - 5 000 Kč - pan Vaňhara uvedl, že se jedná o příjmy z kompostárny - prosetí kompostu
6. Výdaje: strana 8 - 3341 5499 optická síť - 500 000 Kč - změna částky - převést do hospodářské činnosti poměrnou část
pol. 6121 – pan Vaňhara uvedl, že jde o investice do sítě
pol. 3349 - ostatní záležitostí sděl. prostř. 605 760 Kč, vysvětlení položky 551 760 Kč - pan Vaňhara uvedl, že jde pouze o časopis Aktuálně z Albrechticka, který je nyní vydáván měsíčně
strana 12 po. 3722 - sběr a svoz komun. odpadu - částky 250 000, 2 550 000, 700 000, 250 000 Kč. Kolik Kč činí mzda personálu, kteří obsluhují kuka vůz při svozu SKO? - pan Vaňhara uvedl: 250 000 Kč – nákup běžného materiálu (pytle na odpad), 2 550 000 Kč (náklady na sběr a svoz odpadu od občanů – půjčení kuka vozu), 700 000 Kč – náklady na sběr a svoz plastu, 250 000 Kč – náklady na sběr a svoz papíru.
Starostka doplnila, že tato čísla jsou na základě toho, co bylo v roce 2022 do září 2023. V číslech nejsou zohledněny změny (úspora). Částky byly predikovány na základě vývoje nákladů.
Paní Juráňová reagovala s tím, že takové částky nemají výpovědní hodnotu.
Paní Juráňová nesouhlasí s platbou 500 000 Kč ročně za vydávání novin Aktuálně z Albrechticka. Dále konstatovala, že částky, které město platí firmě Northmoravians jsou příliš vysoké (za tvorbu videí atd.), zvlášť když má město odbor sdělovacích prostředků a IT.
Starostka upřesnila, že video o odpadech netvořila tato firma, ani za něj město neplatilo. Uvedla, že jej realizovala firma MESOH. Dále uvedla, že částky placené firmě zahrnují z velké části také vybavení infokavárny.
Pan Veselý se dotázal, zda je s firmou již podepsána smlouva, načež starostka uvedla, že prozatím nikoliv.
Paní Juráňová vznesla návrh na usnesení.
Pan Herodek se dotázal na položku 5171- opravy a udržování a 2112 -cesty.
Starostka uvedla, že se jedná o částky na opravy cest (sdělila, že se počítá s opravou cesty Na Pastuší). Pan Herodek v této souvislosti uvedl, že se Na Pastuší začíná projevovat nekvalitní povrch a upozornil na odkrytou hlavu ventilu vodovodní přípojky.
Pan Veselý se dotázal na další dvě položky v rozpočtu:
5499 - ostatní neinvestiční transfery fyzickým osobám - starostka uvedla, že dle nového zákoníků práce musí všichni zaměstnanci dostávat stejnou výši benefitů (šlo o stravné)
5011 - platy zaměstnanců v zaměstnaneckém poměrů - starostka uvedla, že jde o 10 % nárůst z důvodu inflace, zvyšování cen energií a podobně. Starostka uvedla, že se počítá s navyšováním tarifů, a pokud ne, bude potřeba zaměstnancům zvýšit osobní ohodnocení, jinak si město zaměstnance neudrží. Pan Vaňhara doplnil, že růstové náklady jsou určeny dle tabulek. Starostka uvedla, že není v plánu zvyšovat ani snižovat počet zaměstnanců.
Pan Veselý vyjádřil názor, že pozice mediálního pracovníka je zbytečná. Starostka reagovala na pana Veselého s tím, ať se jde poinformovat o náplni práce mediálního pracovníka a o tom, co práce obnáší.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu Zuzany Juráňové na změnu rozpočtu.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu Zuzany Juráňové.
Pan Veselý požádal o vyškrtnutí příspěvku 25 000 Kč spolku Naše odpadky.
Starostka nechala hlasovat o návrhu pana Veselého.
Starostka nechala hlasovat o původním návrhu.
Pan Juráň se dotázal, proč oproti loňsku došlo ke snížení, což vysvětlil pan Vaňhara.
Schválení čerpání z fondu zaměstnanců dle Směrnice tvorby a čerpání fondu zaměstnanců 2024 Města Město Albrechtice podle § 84 odst. 2 písm. o) zastupitelům ve funkci oddávajících podle § 80 odst. 1 písm. a), b), d,), e), f), h), i) zákona o obcích.
Schválení uvolněným zastupitelům čerpání z fondu zaměstnanců dle Směrnice tvorby a čerpání fondu zaměstnanců Města Město Albrechtice schválené Radou města Město Albrechtice dne 22.11.2023 č. usnesení 23/23R/14a, platné od 1. 1. 2024 podle § 84 odst. 2 písm. o) uvolněným zastupitelům podle § 80 odst. 1 písm. a), b), d), e), f), h), i) zákona o obcích.
Souhlas Zastupitelstva města Město Albrechtice s pracovně právními vztahy na rok 2024 mezi Městem Město Albrechtice a neuvolněným zastupitelem Ing. Petrem Křištofem, který je dobrovolným hasičem JSDHO ve funkci velitel jednotky a provozář hasičské zbrojnice.
7.7 Plán doplňkové činnosti roku 2024 |
Plán doplňkové činnosti na rok 2024 byl sestaven pouze na jednu činnost, a to poskytování internetu.
Náklady na rok 2024 jsou plánovány ve výši 1 517 904 Kč a výnosy ve výši 2 388 000 Kč, zisk je ve výši 870 096 Kč.
7.8 Střednědobý výhled rozpočtu na období 2025 - 2026 |
Na základě zákona č. 250/2000 Sb., v platném znění § 3 územně samosprávný celek sestavuje střednědobý výhled rozpočtu zpravidla na 2 až 5 let následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet.
Střednědobý výhled rozpočtu obsahuje souhrnné základní údaje o příjmech a výdajích, o dlouhodobých závazcích a pohledávkách.
Územní samosprávný celek zveřejní návrh střednědobého výhledu rozpočtu po dobu nejméně 15 dnů přede dnem jeho projednávání na zasedání zastupitelstva územního samosprávného celku na své úřední desce. Připomínky k návrhu střednědobého výhledu rozpočtu mohou občané příslušného územního samosprávného celku uplatnit buď písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění, nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva.
Střednědobý výhled rozpočtu byl sestaven na roky 2025-2026. Dne 14.11.2023 byl zveřejněn na úřední desce pod číslem čj. Mě 10896/2023.
7.9 Finanční dar na stavbu domovní čistírny odpadních vod |
Poskytnutí finančního daru na ČOV
- žadatel ***, 793 95 Město Albrechtice,
- podmínky daru splněny.
7.10 Splátkový kalendář se SFŽP ČR |
Zastupitelstvu města je předkládán upravený splátkový kalendář k poskytnuté půjčce ze Státního fondu životního prostředí dle smlouvy č. 16000041 o poskytnutí finančních prostředků ze SFŽP. V důsledku mimořádné splátky ve výši 385 213,38 Kč, uhrazené na základě výzvy Státního fondu životního prostředí dne 30.11.2022 mělo dojít k úpravě splátkového kalendáře. Jelikož administrativní chybou nedošlo ke schválení ze strany SFŽP, předkládáme upravený splátkový kalendář se snížením jistiny a úroků od 4. čtvrtletí 2023.
7.11 Dohoda o uznání závazku a způsobu jeho úhrady |
Dohoda o uznání závazku a způsobu jeho úhrady mezi městem Město Albrechtice a p. ***.
Právní zástupce upozornil na to, že s ohledem na ustanovení § 85 písm. h) zákona o obcích uzavření této dohody musí schválit ZM, neboť lze těžko předpokládat, že dluh bude uhrazen do 18-ti měsíců.
Usnesením č. 23/23R/17 Rada města Město Albrechtice doporučila schválení dohody o uznání závazků a způsobu jeho úhrady.
7.12 Zmocnění Rady města k provádění rozpočtových opatření |
Město Město Albrechtice hospodaří podle schváleného rozpočtu, ale může dojít a dochází v průběhu roku ke změně podmínek a předpokladů pro hospodaření, které město při sestavování rozpočtu nepředpokládalo, a tedy k prováděním změn rozpočtu. Změny rozpočtu se provádějí rozpočtovými opatřeními dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.
Dle § 102 odst. 2) písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), je Radě obce vyhrazeno zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu, provádět rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem města. Doposud byla Rada pověřena k provádění rozpočtových opatření v měsících, kdy se nekoná zastupitelstvo města s výjimkou měsíce července a srpna do výše 750.000 Kč, v měsících červenci a srpnu bez omezení. Veškerá schválená rozpočtová opatření jsou následně předkládána na vědomí zastupitelstvu města.
Jelikož značně vzrůstají finanční toky a změny potřeb v průběhu roku a dosavadní pověření Rady města se mnohdy stává nedostatečným, či ne zcela jasným, předkládáme návrh na nové pověření Rady města.
Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Město Albrechtice
1) pověřuje Radu města Město Albrechtice k provádění rozpočtových opatření v následujícím rozsahu:
V měsících červenci a srpnu k úpravám výdajové strany rozpočtu bez omezení limitu.
2) ruší platnost usnesení Zastupitelstva města Město Albrechtice č. 14/3/62, ze dne 17.12.2014.
3) ruší platnost usnesení Zastupitelstva města Město Albrechtice č. 14/35/756, ze dne 18.06.2014.
4) ruší platnost usnesení Zastupitelstva města Město Albrechtice č. 13/26/601, ze dne 19.06.2013.
Paní Juráňová vznesla protinávrh, aby o rozpočtových opatřeních a rozpočtu rozhodovalo pouze zastupitelstvo a v letních měsících rada města, a to do výše 750 000 Kč.
Paní Metzlová uvedla, že pravomoc rady v tomto rozsahu je pro ni nepřijatelná.
Pan Veselý navrhl, aby se zasedání zastupitelstva konalo tak často, aby nebylo nutné přenášet takovou pravomoc na radu města. Dále uvedl, že pětičlenná rada by neměla rozhodovat o takových částkách. Pan Veselý podal protinávrh.
Pan Růžička podal protinávrh, aby místo částky 2 000 000 Kč byla částka 1 500 000 Kč.
Občanka Veselá se dotázala, proč tato částka, načež pan Růžička reagoval, že hledá kompromis.
Starostka města nechala hlasovat o protinávrhu paní Juráňové.
Starostka města nechala hlasovat o protinávrhu pana Veselého.
Starostka města nechala hlasovat o protinávrhu pana Růžičky.
Starostka města nechala nakonec hlasovat o původním návrhu.
7.13 Návrhy zastupitele Marka Juráně |
1. Na Základní škole Město Albrechtice již druhým rokem úspěšně funguje projekt Trenéři ve škole, který je založen na zapojení proškolených sportovních trenérů do hodin tělesné výchovy na 1.stupni základních škol (u nás konkrétně 1. a 2. třída), kde v pravidelné rotaci spolupracují s učiteli na správném a pestrém pohybovém rozvoji dětí. V zásadním věku pro vybudování vztahu k pohybu tak vytváří pozitivní vazbu dětí k pohybovým aktivitám, které ovlivňují jejich fyzické i mentální zdraví a rozvoj mozku. To dětem pomáhá i k lepším studijním výsledkům. Program je zcela neselektivní z pohledu sportů i dětí, a proto je zacílen do řádných hodin TV, aby zasáhl 100% dětí.
Projekt je většinou financován zřizovatelem, ZŠ zatím projekt financovala ze sponzorských darů, na další pololetí však už nemá od sponzorů dostatek peněz, proto by potřebovali od zřizovatele 40 000 Kč, aby projekt mohl dále pokračovat také ve druhém pololetí.
Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Město Albrechtice schvaluje poskytnutí finančního příspěvku ve výši 40 000 Kč Základní škole Město Albrechtice na financování projektu Trenéři ve škole ve druhém pololetí školního roku 2023/24.
Pan Juráň k tomu dále uvedl další doplňující informace.
Pan Gross se dotázal, proč je potřeba právě 40 000 Kč.
Pan Juráň uvedl, že projekt v jiných městech financuje město, kdežto u nás ne. V místní ZŠ fungoval projekt s pomocí sponzorských darů, které vycházely na rok a půl. Nyní už nemá dostatek sponzorů, proto potřebují 40 000 Kč, aby mohl projekt pokračovat následující pololetí.
Starostka vyslovila názor oslovit ředitele základní školy, s tím, zda ve svém rozpočtu tuto sumu nenajde. Dále uvedla, že s tímto požadavkem by měl přijít ředitel ZŠ.
Paní Juráňová vyjádřila názor, že v porovnání s jinými investovanými částkami z městského rozpočtu je částka 40 000 Kč nízká.
Pan Veselý vyjádřil znepokojení s jednáním starostky, která ačkoliv jednala s ředitelem ZŠ s ním tuto záležitost neprojednala.
Pan Růžička uvedl, že tento projekt podpoří, ale chce dovysvětlit další podrobnosti k projektu.
Pan Švec vyjádřil svůj souhlas s jakoukoliv sportovní aktivitou pro děti.
Pan Špalek vyjádřil názor, že tyto sporty jsou pro žáky prvních a druhých tříd náročné a uvedl, že dle jeho názoru tak malé děti ještě nepotřebují trenéra.
Paní Juráňová uvedla, že se jedná o dlouhodobý a roky prověřený projekt, který má smysl a je pro podpoření tohoto návrhu.
Pan Herodek uvedl, že s návrhem souhlasí, a dále navrhl za půl roku pozvání dotyčného trenéra, abychom získali zpětnou vazbu.
Občan Knapp zmínil, že je toho názoru, aby se děti vychovávaly k všestrannosti. Dále uvedl, že jde o pohyb a motivaci dětí k pohybu. Občan Knapp uvedl další skutečnosti týkající se tělesné výchovy dětí na školách, a dále uvedl, že je pro podpoření tohoto návrhu.
Občanka Veselá vyjádřila svůj názor a je pro podpoření tohoto návrhu.
Občan Pawlas uvedl, že by navrhl, aby pro příští školní rok bylo doporučeno řediteli oslovit trenéry z Města Albrechtic, pak by nemusel žádat sponzory o finance. Dále uvedl, že by to mohlo vyjít levněji a mohlo by to být využito nejen pro první a druhou třídu, ale pro celý první stupeň ZŠ.
Starostka podotkla, že organizace výuky je odpovědnost ředitele ZŠ, nikoliv zastupitelstva, a že tyto věci by zastupitelstvo vůbec nemělo projednávat.
Milan Gross před hlasováním uvedl, že je členem výboru krajského odborového svazu, a zároveň je člen nadačního fondu regionální fotbalové akademie pro náročné.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu usnesení Marka Juráně.
2. Zvýšení odměn trenérům mládeže, kteří působí v tělovýchovných spolcích v Městě Albrechticích.
Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Město Albrechtice schvaluje od 1. 1. 2024 odměny trenérům mládeže do 18 let ve formě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce, a to ve výši 10 000 Kč na osobu a rok a max. do 30% poskytnuté dotace. Odměny budou vypláceny z dotace spolku, která bude spolku přidělena a na veřejném zasedání města většinou zastupitelů schválena.
Paní Juráňová diskutovala se starostkou ohledně odměňování trenérů. Uvedla, že je pro to, aby trenéři byli odměněni i vyšší částkou než 10 000 Kč ročně. Starostka uvedla, že město dává spolkům dotace, ale není možné jim diktovat, kolik mají poskytovat trenérům jako odměnu a na co konkrétně mohou peníze použít. Toto je v pravomoci spolků.
Pan Veselý uvedl, že souhlasí se zvýšením částky a uvedl, že by ani nemusela být limitována třiceti procenty.
Občan Pawlas poděkoval panu Juráňovi za tento návrh, a dále vedl diskuzi s paní Juráňovou o odměnách trenérům.
ObčanPawlas podotkl, že spolkům by ulehčily dary, s tím že by spolky odkryly účetnictví. Pokud by se tak nestalo, nebyl by spolku v dalším roce dar poskytnut.
Starostka vznesla protinávrh, aby zastupitelstvo pověřilo radu města uskutečnit schůzku se zástupci spolků a zvážit podporu spolků.
Pan Veselý nesouhlasil s poskytováním darů z důvodů netransparentnosti. Pan Veselý je pro to, podpořit původní návrh a pokračovat v dotacích.
Pan Růžička uvedl, že je pro to, vrátit se k poskytování darů spolkům, jako tomu bylo v minulosti a ulehčit tak od byrokracie.
Místostarosta Špalek vznesl protinávrh, nechat usnesení tak jak je, s tím že bude vypuštěna částka do 10 000 a bude uvedeno do maximální výše 30 % poskytnuté dotace.
Starostka města nechala hlasovat o návrhu, který podala.
Starostka vyhlásila pauzu 10 minut.
8.1 Směna pozemků v k.ú. Linhartovy |
Schválení směny pozemků dle GP č. 240-86/2023.
- směna pozemků p.č. 291/2 ostatní plocha, výměra 431 m2, k.ú. Linhartovy, odděleného GP č. 240-86/2023 z pozemku p.č. 291 ostatní plocha ve vlastnictví města Město Albrechtice za pozemek p.č. 292/2 orná půda, výměra 431 m2, k.ú. Linhartovy odděleného GP č. 240-86/2023 z pozemku p.č. 292 ve vlastnictví ***
- směna z důvodu výstavby autobusové zastávky
- s ohledem na stejnou lokalitu a stejnou výměru pozemků je směna navržena bez finančního vypořádání,
- záměr směny schválen usnesením Rady města Město Albrechtice 23/22R/30,
- na úřední desce zveřejněn od 10.11.2023 do 27.11.2023.
8.2 Prodej pozemku p.č. 1152/91, k.ú. Česká Ves u Města Albrechtic |
Prodej pozemku p.č. 1152/91, ostatní plocha, jiná plocha, výměra 129 m2, k.ú. Česká Ves u Města Albrechtic
-žadatel ***,
- důvod – přístup k rekreačnímu objektu Česká Ves 2,
- prodej se řídí směrnicí 1/2023 schválenou 5. ZM z 26.4.2023, usnesením 23/5Z/7,
- záměr prodeje schválen usnesením 23/15R/24 dne 21.6.2023,
- záměr prodeje zveřejněn na úřední desce od 18.7.2023 do 13.8.2023,
- cena, dle znaleckého posudku dle přílohy č. 8808-237/2023 vypracovaným znalcem Martinem Vehovským, IČ 63708701, se sídlem Na Kopci 158, 747 26 Rohov, 21 300, - Kč,
- pozemek v ÚP není v zastavitelné ploše.
8.3 Bezúplatný převod do majetku města |
Česká republika, v zast. Státní pozemkový úřad, IČ 01312774, se sídlem Husinecká 1024/1a,, 130 00 Praha 3 - Žižkov, nabízí na základě dříve podané souhrnné žádosti o převod pozemků do majetku města k bezúplatnému převodu do majetku města následující pozemky.
Pozemek parc.č. 630/2, vzniklý dělením pozemku parc.č. 630 dle geometrického plánu č. 1527-133/2021, ze dne 3.12.2021, účetní ocenění 172,35 Kč.
Pozemek parc.č. 1904/2, vzniklý dělením pozemku parc.č. 630 dle geometrického plánu č. 1527-133/2021, ze dne 3.12.2021, účetní ocenění 8 404,00 Kč.
Pozemek parc.č. 1919/7, vzniklý dělením pozemku parc.č. 630 dle geometrického plánu č. 1527-133/2021, ze dne 3.12.2021, účetní ocenění 147,42 Kč.
Pozemek parc.č. 1920/2, vzniklý dělením pozemku parc.č. 630 dle geometrického plánu č. 1527-133/2021, ze dne 3.12.2021, účetní ocenění 10 146,85 Kč.
Všechny pozemky jsou druhu ostatní plocha v k.ú. Město Albrechtice, město je má v pronájmu na základě nájemní smlouvy č. 161 N 20/26 a v předchozích letech na nich byla realizována stavba cyklostezky do Třemešné.
8.4 Lázeňská 2 |
Zastupitelstvu města město Albrechtice odbor VV předkládá přijaté žádosti o odkoupení jednotky č. 119/4 v k.ú. Město Albrechtice s podílem na společných částech domu č.p. 119 a pozemku par. č. 3396/1 ve výši 5165/10000, Lázeňská 2, 793 95 Město Albrechtice.
Žádost manželů ***, místem trvalého pobytu Město Albrechtice, ze dne 12.11.2023 byla přijata dne 13.11.2023, č.j. 10885/2023. Žádost o odkoupení jednotky byla předložena RM k postoupení do Zastupitelstva města Město Albrechtice.
Žádost splňuje všechny náležitosti, byla doručena v termínu.
Žádost manželů ***, místem trvalého pobytu Třemešná, byla přijata dne 15.11.2023, č.j. 10958/2023. Žádost o odkoupení jednotky byla předložena RM k postoupení do zastupitelstva města Město Albrechtice.
V záměru prodeje byl schválen prodej jako adresný, pro prodej podílové jednotky č. 119/4 určený pro občany s trvalým bydlištěm na území města, což manželé ***, Třemešná, nesplnili, tudíž tato žádost nesplňuje podmínky záměru.
Rada města doporučila zastupitelstvu schválit prodej jedinému zájemci, který splnil podmínky záměru, manželům ***; usnesení Rady města Město Albrechtice č. 23/23R/22.
Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Město Albrechtice schvaluje prodej jednotky č. 119/4 v k.ú. Město Albrechtice s podílem na společných částech domu č.p. 119 a pozemku par. č. 339/1 ve výši 5165/10000, Lázeňská 2, Město Albrechtice za konečnou cenu 1 500 000 Kč + náklady spojené s převodem manželům ***, Město Albrechtice, 793 95.
Paní Juráňová se dotázala, proč byl záměr prodeje nabídnut jen občanům města. Starostka odpověděla, protože se jedná o majetek města. Po konzultaci s právníkem tak rozhodla rada města.
Paní Juráňová uvedla, že toto není správné a je pro to, že měl být prodej nabídnut i těm, kteří nejsou občany města.
Paní Juráňová se dotázala, z jakého důvodu prodává město svůj majetek (nemovitost Lázeňská) takto pod cenou a podotkla, že ceny nemovitostí šly nahoru. Dále se dotázala, proč město prodává nemovitost s nebytovými prostory, které městu vynášejí nemalé peníze.
Pan Veselý vznesl stejný dotaz jako paní Juráňová na pana Růžičku.
Pan Růžička uvedl, že ačkoliv je odpůrce prodeje nemovitostí, s prodejem této nemovitosti souhlasí. Dále podotkl, že nerozumí tomu, jak mohlo město v minulosti prodat tuto nemovitost paní Juráňové a připravit se tak o možnost kontroly nad touto nemovitostí. Dále uvedl, že když už město prodává, ať prodává vlastním lidem, tedy občanům města.
Pan Veselý upozornil, že v záměru chybí některé skutečnosti. Dále přednesl své výhrady k záměru prodeje a uvedl, že nebude hlasovat pro. Požádal proto, aby bylo v zápise uvedeno, kdo hlasuje pro.
Starostka zmínila, že záměr prodeje připravoval právník Mgr. Przybyla.
Pan Veselý vznesl protinávrh, aby byl tento bod odložen na příště, a aby bylo připraveno stanovisko právníka.
Pan Růžička uvedl, že v minulosti byla odhadní cena na byt na Lázeňské 406 000 Kč. Upozornil, že rada města dala na prodej slevu 50 %, tedy byl prodán za 193 000 Kč, načež se pan Veselý dotázal, zda proběhla veřejná soutěž. Pan Růžička uvedl, že nikoliv. Dále uvedl, že nedokáže vysvětlit, jak je možné, že si zastupitelka města a radní města koupí tímto způsobem městskou nemovitost. Pan Růžička dále podotkl, že má paní Juráňová uzavřenou nevypověditelnou smlouvu na garáž za zajímavý nájem.
Paní Juráňová reagovala, že v místě garáže se nacházela kotelna, která byla následně po zpracování projektové dokumentace přestavěna na garáž. Dále uvedla, že přestavbu si zaplatila a za garáž platí ročně 5 000 Kč.
Paní Juráňová se zeptala pana Švece, který se pohybuje v realitách, zda souhlasí s tím, aby takto velkou nemovitost prodalo město za tak nízkou cenu. Načež pan Švec uvedl, že je potřeba rozlišovat byty a nebytové prostory.
Paní Juráňová je toho názoru, že za nebytové prostory je placena vyšší suma než za byt a znovu zopakovala, že suma za prodej je nízká.
Pan Švec se pozastavil nad slovy pana Růžičky o slevě 50 % na prodej domu v minulosti.
Pan Veselý požádal pana Růžičku o poskytnutí spisu o němž hovořil. Pan Růžička přislíbil, že jej po anonymizaci poskytne panu Veselému i městu.
Paní Metzlová nerozumí tomu, proč byl tento prodej omezen pouze na občany města, když pozemky jsou prodávány také osobám, které nejsou občany města. Také uvedla, že požaduje jmenovité hlasování o prodeji.
Občan Knapp uvedl, že pokud je vůle prodat nemovitost pouze občanům města, je potřeba to zdůvodnit.
Občan Knapp vysvětlil, jakým způsobem probíhaly prodeje v minulosti, a také vysvětlil záležitosti ohledně slev při prodejích nemovitostí, které potřebovaly slevu z důvodů některých nedostatků na nemovitostech.
Občan Knapp se dotázal pana Růžičky, jakým způsobem se dostal k informacím, které přednesl. Pan Růžička uvedl, že to jsou jeho osobní podklady.
Občan Knapp dále vyjádřil svůj názor na šíření nepodložených informací o osobách, které pro město roky pracují.
Místostarosta Špalek uvedl, že pro prodej bylo rozhodnuto, protože do oprav nemovitostí jsou vkládány finance, které se městu nijak nevrací. Také uvedl, že pokud odhadce uvedl tuto cenu, předpokládáme s tím, že tomu tak je. Dále uvedl, aby do této nemovitosti nebyly vkládány další finance, rozhodlo se o prodeji.
Občan Knapp uvedl, že nesouhlasí s metodou, jakou má být tento prodej uskutečněn.
Občan Pawlas je toho názoru, že je dobře, že je nemovitost prodána místnímu občanovi a upozornil na případné problémy s tím, kdyby byla prodána cizímu občanovi. Dále uvedl, že pak neexistuje záruka toho, co se s nemovitostí stane.
Starostka nechala hlasovat o návrhu pana Veselého.
Starostka města nechala hlasovat o navrženém usnesení o prodeji.
9 Cykloútulny |
Při jednání na krajské agentuře MS-Tourism byla vyjednána možnost zapojení města do připravovaného projektu cykloútulen.
Ve fázi přípravy projektu k podání do Interreg CZ-Pl, kde je termín 28.2., je ze strany města třeba:
1) definovat pozemek - mapku s lokalizací příslušné parcely spolu s bodovým umístěním útulny
2) uzavřít dohodu o spolupráci v projektu - povinná příloha projektové žádosti - tu by mělo schválit zastupitelstvo, přílohou je zatím nevyplněný vzor a prohlášení k projektovému záměru (zřejmě také zastupitelstvo)
3) počítat s tím, že :
- město zajistí výstavbu - studie/projektová dokumentace bude dodána, v případě že dodrží parametry tak není potřeba stavební povolení a postupuje se podle stavebního zákona:
§ 79 Rozhodnutí o umístění stavby
odst.2) Rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas nevyžadují
Pak to můžeme umístit kdekoli bez ohledu na územní plán, protože to není stavba.
r) přístřešky o jednom nadzemním podlaží, které slouží veřejné dopravě, a jiné veřejně přístupné přístřešky do 40 m2 zastavěné plochy a do 4 m výšky,
- náklady na výstavbu ve výši 15% nákladů na útulnu, přičemž cena bude od 0,5 -1 mil Kč - bude záležet jak se rozšoupne architekt a jestli tam budete chtít fotovoltaiku, náklady pro obec budou tedy 75 tis- 150 tis, předpoklad realizace je konec roku 2024 případně 1. pol. 2025
- udržitelnost - drobné opravy, úklid,.... - udržitelnost je 5 let, životnost bude samozřejmě větší
4) TRITIA zajistí náležitosti k žádosti a propojení všech zapojených obcí, které budou realizátory, marketing projektu pak zajistí destinačka
--- Jana Murová, starostka města
Usnesením č. 23/22R/21 Rada města Město Albrechtice doporučila schválení dohody o spolupráci na tomto projektu.
Paní Metzlová se dotázala, do kdy by cykloútulna měla být postavena. Starostka uvedla, že předpoklad realizace je konec roku 2024 nebo začátek roku 2025.
10 Termíny zasedání zastupitelstva v roce 2024 |
Rada města Město Albrechtice doporučila Zastupitelstvu města Město Albrechtice schválit následující termíny konání zasedání zastupitelstva v roce 2024; usnesení Rady města Město Albrechtice č. 23/23R/30b.
Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Město Albrechtice schvaluje termíny konání zasedání Zastupitelstva města Město Albrechtice v roce 2024, a to 21.02.2024, 24.04.2024, 26.06.2024, 25.09.2024, 27.11.2024.
Pan Veselý vznesl protinávrh.
Starostka města nechala hlasovat o protinávrhu Zdeňka Veselého
Starostka nechala hlasovat o původním návrhu.
11 Informace o podaných žádostech o dotace |
Starostka města podala informace o podaných žádostech o dotace.
- dotace na odpadové hospodářství - nádob na separovaný odpad pro jednotlivé rodinné domy.
- dotace na podporu aktivit v oblasti kultury v rámci MSK na rok 2024 na tři akce v roce 2024 - Výročí 150 let hasičů, Den dětí a Letní slavnosti
- dotace na elektromobilitu
- dotace na rekonstrukci propustné plochy na parcele 840
- dotace na cykloútulny